Kupas Tuntas, Kucing Bisa Menyebabkan Mandul?

Artikel terkait : Kupas Tuntas, Kucing Bisa Menyebabkan Mandul?

Benarkah Kucing Bisa Menyebabkan Mandul? - Muncul maklumat yang sedikit mengkhawatirkan untuk para pencinta kucing, khususnya bagi pemilik kucing. Maklumat yang tersebar adalah "Kucing dapat menyebabkan mandul". Disini saya akan membahasnya.

Pasti untuk semua pemilik kucing tidak menginginkan hal ini terjadi. Untuk pemilik kucing sebaiknya jangan menelan maklumat ini mentah-mentah, didalam Islam juga disebutkan bahwa Nabi Muhammad SAW sangat mencintai kucing, jadi jangan terlalu bimbang dan sebaiknya cari maklumat yang benar dan mendalam.

Kupas Tuntas Kucing Boleh Menyebabkan Mandul?

Sebenarnya apasih yang mengakibatkan kemandulan dari kucing?

Telur Parasit Toksiplasma yang ada dalam kotoran kucing.

Telur ini boleh berbahaya untuk kesihatan. Jika dibiarkan sekitar dua hari telur ini boleh bekembang dan merebak. Penyebarannya boleh melalui makanan atau minuman, yang disebarkan oleh lalat yang hinggap dimana-mana. Namun perlu diperhatikan, telur ini juga boleh didapati di haiwan lain seperti anjing, burung, dll.

Lantas bagaimana cara pencegahannya?

Untuk pencegahan tentunya dengan menjaga kebersihan kucing dan pesekitarannya. Dengan membesihkan kandang setiap hari, memandikan kucing. Selain itu anda juga harus membersihkan badan selepas bermain atau kontak langsung dengan kucing.

Penutup

Intinya, kemandulan seseorang tidak pasti disebabkan oleh kucing. Jika kamu ragu dengan hal tersebut sebaiknya memikirkan lebih dahulu untuk memelihara kucing. Namun, jika kamu sudah terlanjur memliki kucing, tips yang sangat tepat adalah dengan menjaga kebersihan dan kesihatan kucing tersebut. Terima kasih.

Artikel How to love cat · Kesihatan Kucing Lainnya :

0 komentar:

Catat Ulasan

© 2017 KesihatanKucing, Co.Id