Tips Mudah Merawat Kucing Yang Sedang Mengandung atau Hamil

Artikel terkait : Tips Mudah Merawat Kucing Yang Sedang Mengandung atau Hamil

Kesihatankucing.blogspot.co.id, Kucing hamil - Pada masa tertentu pasti kucing betina akan mengalami kehamilan atau mengandung. Pada masa ini biasanya kucing akan lebih sensitif dan rawan terhadap segala hal.

Sebenarnya, kucing itu sendiri juga boleh menjaga diri dan kandungannya supaya tetap aman. Namun sebagai pemilik kucing kita pasti akan lebih memanjakan dan merawat kucing yang sedang mengandung, lebih-lebih lagi bagi kucing yang harganya tidak murah.

Sebenarnya merawat kucing yang sedang mengandung sangat mudah, hal ini sama sepeti merawat kucing biasa namun terdapat beberapa perbezaan. Untuk lebih lengkapnya silahkan simak beberapa tips mudah merawat kucing yang sedang mengandung.

Tips Mudah Merawat Kucing Yang Sedang Mengandung atau Hamil

Kucing hamil harus di dalam rumah

Jika kucing dibiarkan keluar rumah boleh dijangka banyak hal berbahaya akan terjadi, seperti pekelahian antar kucing. Selain itu keadaan diluar rumah lebih kotor, sedangkan di dalam rumah lebih bersih dan hangat, bayi kucin lebih baik dilahirkan diarea yang bersih dan hangat.

Jangan berikan ubat-ubatan pada kucing hamil

Memberikan ubat-ubatan hanya untuk keadaan tertentu sahaja. Dan harus dirujuk kepada dokter haiwan, memberikan ubat secara sembarangan akan membawa maut untuk kucing tersebut.

Kandang dan tempat yang selesa

Kandang harus dibuat seberapa selesa mungkin agar pada saat proses kehamilan dan proses pelahiran kucing tersebut tidak stress. Sehingga semuanya berjalan dengan lancar.

Jauhkan dari kucing lain

Hal ini sangat penting, supaya induk kucing tidak stress dan juga tidak sakit karena pengaduan dengan kucing lain. Boleh diketahui kucing yang sedang hamil lebih sensitif maka sangat rawan berkelahi dengan kucing lain.

Kesimpulan

Kamu tidak perlu panik menangani kucing yang sedang hamil. Yang terpenting adalah menjaga kebersihan dan menjaga makanan yang dimakan kucing tersebut. Kucing juga akan mengerti cara merawat dirinya sendiri dengan baik.

Artikel How to love cat · Kesihatan Kucing Lainnya :

0 komentar:

Catat Ulasan

© 2017 KesihatanKucing, Co.Id